Trendy w Social Media
w 2O21 r.

Udostępnij ten post

2021 będzie przede wszystkim rokiem adaptacji po skutkach pandemii, która zmieniła sposób pracy osób w bardzo wielu branżach, zmieniła nasze podejście do pracy z domu, zmieniła nasze potrzeby i oczekiwania w codziennym życiu.

To głównie te powody stoją za tym jak obecnie rozumie się działania swojej firmy w sieci i są bodźcem do tego jaki kierunek należy teraz obrać aby mieć jak najszersze zasięgi, a o te jest coraz trudniej, bo jako klienci jesteśmy bardziej wymagający.

Raport HubSpot & Talkwalker pokazuje przewidywane na nowy rok trendy w social media, które będą musiały wziąć pod uwagę zarówno światowi giganci jak i małe firmy, aby dopasować się do naszych preferencji. Mamy tu kilka nowości, które pojawią się w używanych przez nas na co dzień aplikacjach, ale także strategie, jakie będą się sprawdzać w internetowych kampaniach.

#1 Wpływ pokolenia Z

Pokolenie Z jest bardzo świadome społecznie i aktywnie udziela się w tematach globalnych problemów takich jak konflikty rasowe, zdrowie mentalne, sprawiedliwość, zdrowy styl życia itp. Widać to wyraźnie w social media, dlatego firmy będą musiały coraz częściej zabierać głos, stronę i aktywnie wspierać przybrane sobie wartości. Marketing powinien również być ściśle związany z PR firmy, co usprawni osiąganie jego celów jakim są głównie szerokie i dobre zasięgi. Dział PR dodatkowo pomoże w zapobieganiu potknięciom, które mogą mieć dalekie i poważne skutki w odbiorze naszej firmy w internecie.

#2 Marketing nostalgii

Chodzi tu zarówno o nieustającą tendencję powrotów do przeszłości, dzieciństwa (lata 80, 90 itd.) ale teraz również o czasy przed pandemią, które wspominamy jako „stare, dobre czasy”. Opieranie marketingu na dobrych wspomnieniach użytkowników gwarantuje prostsze dotarcie do nich i lepszą komunikację z nimi.

Trzeba mieć też na uwadze, że ten rodzaj marketingu będzie działał inaczej w zależności od tego skąd pochodzą nasi odbiorcy, ile mają lat, a nawet jakiej są płci. Warto podjąć w tym wypadku współpracę z osobami znanymi szerszej publice ze starych programów czy utworów muzycznych, które w danym czasie były popularne.

#3 Memy przejmą władzę

Memy coraz bardziej wypierają emoji i GIF-y. Firmy, którym zależy na zdobyciu uwagi klientów, będą musiały zaadaptować się do memowych trendów. Oczekuje się, że właśnie za ich pomocą poszerzy się reklamowanie produktów i usług. Chodzi tu zarówno o memowe teksty jak i postacie.

Należy jednak pamiętać o wcześniejszym sprawdzeniu znaczenia danego mema, aby uniknąć negatywnej autopromocji. Memy wielokrotnie oddziałują na poglądy danej społeczności, dlatego trzeba wykorzystywać je przemyślanie. Warto również śledzić memy z naszą marką tworzone przez innych użytkowników i jeśli nam się podobają – posyłać je dalej, najlepiej na stronach takich jak Reddit albo Twitter, z zaznaczeniem autora, co dodatkowo zachęci innych do tworzenia kolejnych i propagowania naszej działalności.

https://www.kqed.org/education/531438/to-meme-or-not-to-meme-using-memes-to-teach-media-literacy-skills

#4 Komunikacja i społeczność

Dotyczy to wszystkich rodzajów marketingu. Nie wystarczy już wypuścić swojego produktu na rynek i czekać aż zacznie się sprzedawać. Sprzedaż trzeba oprzeć na stworzeniu społeczności wokół marki i na komunikację z klientami. Liczy się zaangażowanie jakie włoży się w budowanie relacji z konsumentami i w zapewnienie ich, że są wyjątkowo traktowani, np. poprzez wdrożenie realistycznych chatbotów na swoje strony internetowe. Przedsiębiorcom narzędzie to pozwoli poznać spersonalizowane oczekiwania klientów, co również świetnie pomoże w sprzedaży.

#5 Następstwa po Covid-19

Niezależnie od tego kiedy pandemia się skończy, skutki będą odczuwalne przez wiele lat, a o konsekwencjach nie zapomnimy na długo, dlatego w 2021 prowadzący biznes powinni skupić się na działaniu pod szyldem “4C”, tj:

  • Community – Społeczność.
  • Contactless – Mniej kontaktu 
  • Cleanliness – Czystość
  • Compassion – Współczucie

Sytuacja w związku z pandemią zmienia się z dnia na dzień, dlatego trzeba odpowiadać na powstałe przez nią troski i myśli konsumentów, warto zwrócić uwagę na to jak odpowiadają oni na naszą markę i pamiętać o strategiach na przyszłe lata, aby przygotować się na kolejne niespodziewane wydarzenia.

#6 Gamerzy

Już w połowie 2019 zanotowano zdecydowany wzrost liczby osób nazywających siebie gamerami, a globalny lockdown tylko przyspieszył te zasięgi. Obecnie gamerzy to ogromna światowa społeczność, która może być targetem naszych produktów lub, dzięki której możemy je sprzedawać dalej. Przykładem użycia marketingu opartego na świecie graczy jest Warner Bros, który trailer do swojego filmu Tenet wypuścił poprzez grę Fortnite.

Aby skutecznie dotrzeć do konkretnych gamerskich grup należy dobrze ich zrozumieć, zagłębić się w ich środowisko i wybadać potrzeby. Nie wszystkie platformy gamingowe mają możliwość reklamowania się na ich łamach, dlatego w takiej sytuacji najlepiej po prostu się do nich przyłączyć – grać razem z nimi, prowadzić kampanie zapraszając ich do wspólnej zabawy.

#7 Marketing “starej szkoły”

Obserwuje się znaczny wzrost „starych” marketingowych rozwiązań takich jak podcasty czy newslettery, które dobrane do odpowiedniej grupy docelowej są doskonałym narzędziem sprzedaży i komunikacji ze swoją społecznością. Kolejnym powracającym trendem jest sterowanie głosem – mamy już pisanie głosem, szukanie głosem, czy nawet głosowe Tweety. Przewidywany jest dalszy duży wzrost korzystania z tych sposobów promocji z uwagi na rosnące potrzeby otrzymywania informacji, które będą spójne, streszczone i łatwo przyswajalne, a poza tym w czasach, kiedy głównie przebywamy w domu i mamy czas na dodatkowe słuchanie/czytanie, również chcemy zrobić to możliwie jak najbardziej optymalnie, tj. przyswoić jak najwięcej wiedzy w jak najkrótszym czasie.

Dobrym pomysłem będzie również znalezienie do współpracy tzw. omni influencerów, którzy współpracują i działają na kilku aplikacjach jednocześnie dla zoptymalizowania działań i zmaksymalizowania potencjalnych zysków. 

#8 Giganci adaptują się do zmian

Spodziewane jest utrzymanie się na top pozycjach w rankingach social media tych wielkich firm, które od lat są na szczycie, tj. Facebook, Instagram, Twitter. Jednakże forma, pod którą znamy te platformy ma się zmienić.

Najwięksi mają możliwości do szybkiego wdrażania zmian i dokonują ich względem rozwoju trendów i preferencji użytkowników, czasem łączą swoje siły, czasem dodają możliwości znane uprzednio na innych stronach (np. stories). Nie inaczej będzie w przyszłym roku, jednak chcąc aby marka czy produkt dobrze sprzedawały się dzięki tym portalom, również trzeba śledzić panujące trendy i zmiany zachodzące na witrynach i na bieżąco za nimi nadążać.

#9 Rola UGC znacząco wzrośnie

UGC to user-generated content. Przewiduje się, że w nowym roku platformy takie jak TikTok będą wciąż bardzo popularne ale również na ich bazie powstaną nowe, które będą dawać użytkownikom jeszcze więcej możliwości wyrażania się. Sprzedaż online wzrośnie, co tylko pomoże rozwijać UGC w kierunku częstszej współpracy firm z prywatnymi twórcami, a reklama marki poprzez video na popularnych platformach w dzisiejszych czasach ma szansę zdobyć zdecydowanie większy zysk niż tradycyjna reklama.

#10 Walka z dezinformacją

W dzisiejszych czasach powstaje coraz więcej artykułów, a co za tym idzie również takich, które zawierają błędne informacje. Rolą platform, gdzie publikowane są te treści jest walczyć z globalnym problemem propagandy. W związku z tym trzeba będzie również położyć większy nacisk na transparentność i wiarygodność naszej marki. Ponadto warto monitorować publikowane treści powiązane z naszą firmą aby móc zapobiec nieprawdziwym komunikatom oraz zwracać uwagę na to skąd pochodzą teksty czy obrazki, które sami udostępniamy na swoich profilach.

Cały raport możesz pobrać tutaj.

Więcej wpisów

Facebook

Drogie Reklamy na Facebooku – Dlaczego?

Jeśli masz firmę na Facebooku możesz czasem zaobserwować ciekawe zjawisko – znaczny wzrost kosztów płatnych zasięgów. Czy takie komunikaty jak ten poniżej: Dlaczego za 1000

Social Media

Rebranding Twittera: czy to koniec, czy nowy początek?

Kiedy Elon Musk ogłosił swoje odważne przekształcenie Twittera w X, środowisko mediów społecznościowych na chwilę zamarło obserwując, jak niebieski ptaszek przyjmuje nową formę. Chwilę potem